Thursday, August 14, 2008

LAPORAN PELAN OPERASI STAR








PROGRAM STAR PMR & SPM TAHUN 2008




1. PENDAHULUAN

Program STAR merupakan salah satu program peningkatan akademik SMK Pandan Jaya yang diadakan pada setiap tahun untuk pelajar tingkatan 3 dan 5 yang akan mengambil Peperiksaan PMR dan SPM. Ia merupakan program teknik menjawab bagi mata pelajaran kritikal iaitu Bahasa Inggeris, Bahasa Malaysia dan Matematik. Program ini telah menjemput penceramah yang berpengalaman dan mempunyai kepakaran dalam bidang masing-masing. Adalah diharapkan program ini dapat membantu pelajar menjawab soalan peperiksaan akan datang dengan baik dan dapat meningkatkan prestasi akademik SMK Pandan Jaya.

2. OBJEKTIF

Pelajar dapat menggunakan teknik-teknik menjawab yang dipelajari semasa menjawab soalan peperiksaan.
Pelajar dapat menggunakan kemahiran-kemahiran belajar yang dipelajari semasa pembelajaran di dalam kelas.
Pelajar lebih bersedia dengan topik-topik penting sesuatu mata pelajaran yang akan keluar dalam peperiksaan.
Pelajar dapat bertukar-tukar pendapat dengan penceramah dan rakan-rakan.

3. SASARAN PELAJAR

Semua pelajar tingkatan 3 dan 5 2008

4. TEMPOH PERLAKSANAAN

Tarikh : 19 April 2008 – Program STAR SPM
Tarikh : 26 April 2008 – Program STAR PMR

5. TEMPAT

Auditorium MPAJ

6. JAWATANKUASA PELAKSANA DAN SENARAI TUGAS

1. Pn. Hjh Fazilah Bt Ibrahim (Pengetua)
Pengerusi Jawatankuasa

2. Cik Hjh Norhayati Bt Mohamad (Penolong Kanan Akademik)
Naib Pengerusi Jawatankuasa
3. Pn. Hjh Soriati Bt Abd Samad (Penolong Kanan HEM)
Naib Pengerusi Jawatankuasa

4. Pn. Norma bt Ramli (Penyelia Petang)
Naib Pengerusi Jawatankuasa

5. Pn. Norashikkin Ali
Setiausaha / Pelaksana

6. Pn Zaiza Wahida Mohd Khir Low
Naib Setiausaha / Pelaksana

7. Cik. Rudziah bt. Umar
Bendahari / Pelaksana

8. Pn. G. Manimegala
Penyelaras Tingkatan 5
Pn. Nor Ashikin Mohd Daud
Penyelaras Tingkatan 3

9. Jawatankuasa Pelaksana STAR PMR
Pn. Liao Lee Lian
Pn. Yang Guat See
Pn. Norhayati bt. Zakaria
Pn. Ashaiah bt. Abu
Pn. Chong Pek Meng
Pn. Fauzilah bt. Mihat
Pn. Norma bt. Jamadin
Pn. Norhafiza bt. Mat Ariff

10. Jawatankuasan Pelaksana STAR SPM
Pn. Zaimatul Aniza bt. Ghazali
Pn. Zuraini bt. Othman
Pn. Hjh Fuziah bt. Yaakub
Pn. Noor Azma bt.Seman
Pn. Nora bt. Ahmad
Pn. Norafidah bt. Ariffin
Cik. M. Vasanthy
Pn. Jamaliah bt. Taib
Pn. Helen Jee
Pn. Eita Nazira bt. Abd Ghani
En. Mohd Khairi b. Abd Halim
En. Zulkifli b. Jainori
En. Maniam

7. ANGGARAN PERBELANJAAN

1. Bayaran penceramah jemputan RM 200 x 6 orang = RM 1200
2. Makan & minum peserta RM 2.00 x 500 orang = RM 1000
( Tarikh : 12 April 2008 )
3. Sewa Auditorium
( 19, 26 April2008 ) RM 625 x 2 hari = RM 1250

Jumlah = RM 3450

8. JADUAL / PROSES KERJA

1. Mesyuarat jawatankuasa pengurusan pada 7.3.2008.
2. Merancang pengisian yang sesuai oleh kaunselor pada 17.3.2008
3. Membuat pelan operasi untuk mendapat kelulusan daripada pentadbir sekolah dan
menghantar pelan operasi untuk kelulusan kepada pentadbir sekolah pada 18.3.2008.
4. Menempah tempat untuk program oleh kaunselor pada 20.3.2008.
5. Menghubungi penceramah jemputan dan mendapatkan bahan program untuk penceramah
pada 21.3.2008.
6. Mendapatkan senarai nama daripada pelajar oleh guru tingkatan pada 24.3.2008.
7. Taklimat kepada guru dan taklimat kepada pelajar oleh Cik Rudziah pada 3.4.2008
8. Mengedarkan borang kebenaran penjaga oleh guru tingkatan pada 4.4.2008.
9. Pelaksanaan program pada 12.4.2008

9. PENILAIAN PROGRAM

1. 50% daripada pelajar dalam setiap Pemerhatian Guru Tingkatan dan kelas mengalami perubahan sikap guru-guru matapelajaran dan tabiat belajar kepada yang lebih berkesan.

10. REFLEKSI PROGRAM

10.1 KEJAYAAN / KELEBIHAN PROGRAM

10.1.1 Program dapat dijalankan mengikut jadual yang telah diaturkan.

10.1.2 Para pelajar yang terlibat memberi maklum balas yang baik terhadap penyampaian ceramah yang disampaikan oleh Tuan penceramah.

10.1.3 Kawalan dari guru yang bertugas menjadikan pelajar kurang keluar masuk daripada dewan.


10.2 KELEMAHAN / KEGAGALAN PROGRAM

10.2.1 Pelajar Tingkatan 5 yang mendaftar untuk program ini tidak mencapai target iaitu 280 orang dan terpaksa menjemput pelajar tingkatan 4 untuk memenuhi auditorium yang telah disewa.

10.2.2 Program lewat habis sehingga 45 minit lewat, dan keadaan tidak selesa kerana penyaman udara telah ditutup oleh pengawal tempat program.

10.2.3 Terdapat pelajar yang membuat bising semasa perjalanan program dan ini menganggu penumpuan pelajar lain dan penceramah.

10.2.4 Pendaftaran pelajar Tingkatan 3 pada saat akhir iaitu pada hari perlaksanaan program menyulitkan keadaan pengurusan dari segi tempahan makanan yang tidak mencukupi.


10.3 CADANGAN PENAMBAHBAIKKAN

10.3.1 Perlu membuat promosi besar-besaran kepada pelajar supaya mereka ebih berminat menyertai program yang dianjurkan.

10.3.2 Masa yang diperuntukkan perlu sesuai dengan program yang dijalankan supaya tidak berlaku kesuntukan masa.

10.3.3 Memastikan disiplin pelajar sentiasa terkawal semasa program dijalankan.

10.3.4 Memastikan pelajar dapat mendaftar dengan lebih awal sebelum hari perlaksanaan program supaya sebarang masalah dapat diatasi dengan cepat.



11. PENUTUP

Program STAR ini telah mencapai objektif secara keseluruhannya dan berdasarkan maklumbalas pelajar mereka lebih bersemangat untuk belajar serta meningkatkan keyakinan diri untuk menghadapi peperiksaan PMR dan SPM akan datang. Semoga program seperti ini dapat diteruskan dari masa ke semasa untuk meningkatkan motivasi dan prestasi akademik pelajar SMK Pandan Jaya





Disediakan oleh


------------------------------
( NORASHIKKIN ALI )
Guru Kaunseling
SMK Pandan Jaya


Disemak oleh :


--------------------------------
(HJH SORIATI ABD SAMAD)
GPK HEM
SMK Pandan Jaya



Disahkan oleh:


------------------------------
(HJH FAZILAH IBRAHIM)
Pengetua
SMK Pandan Jaya





No comments: